![](http://reddwarfunique.4fan.cz/wp-content/uploads/2023/11/RD-IV.png)
Hlavní herci čtvrté řady: Kryton (Robert Llewellyn), Kocour (Danny John-Jules), Lister (Craig Charles), Rimmer (Chris Barrie) a nahoře na obrazovce Hilly (Hattie Hayridge).
V POSLEDNÍCH NĚKOLIKA LETECH SE KULT kolem úspěšné fantasy komedie Červený trpaslík z nezávislé produkce BBC rozrůstal s každou další sérií. Výhody pořadu jsou pro herce zřejmé, poznají celou posádku, mohou si přečíst romány a pokusit se jim porozumět, mohou se vyhnout podivným fanouškům, kteří chtějí s Krytonem diskutovat o relativitě černých děr nebo se Rimmera zeptat, jak se mu daří sedět, když je jen hologram, a co je ze všeho největší, všichni jsou čestnými členy fanklubů Star Treku!
Během natáčení jedné z epizod poslední, čtvrté řady seriálu v Shepperton Studios se nám podařilo odchytit tři členy štábu, kteří se zoufale snažili sníst oběd, ale byli příliš zdvořilí na to, aby neohrožené reportéry TV Zone poslali pryč!
Přistání na Červeném trpaslíkovi
První otázka, kterou jsme jim položili, byla, jak se každý z nich dostal na palubu dobré lodi ‚Červený trpaslík‘. Robert Llewellyn odpověděl jako první: “Před dvěma lety jsem na festivalu v Edinburghu hrál hru o robotovi, který je úplně a naprosto nepodobný Krytonovi – ale myslím, že lidé z Červeného trpaslíka ji viděli a řekli si: ‘Obalíme ho gumou’!
“Normana Lovetta jsem znal, takže jsem seriál občas viděl, i když původní epizodu s Krytonem jsem viděl až mnohem později, když už jsem v seriálu hrál. Jednoho dne mě navlékali do obleku a řekli mi: ‘Hele, podívej se na tohle, podívej, jak by se měl Kryton dělat‘! Byl to mnohem lepší herec, ale předpokládám, že byl zaneprázdněný, když se rozhodli vrátit Krytona natrvalo.“
“Kvůli tomu jsem si nechal vyrobit úplně novou masku na hlavu, která je z jednoho kusu latexu a její nasazení trvá dvě a půl hodiny. Hodně to hřeje a funguje to kousavě jako lokální anestetikum, po chvíli už necítím vlastní hlavu! Uvědomte si, že mi to rozhodně pomáhá vžít se do role! Hlas vzešel z procesu eliminace všech rozpoznatelných hlasů robotů a androidů – nechtěli jsme, aby zněl jako C3PO z Hvězdných válek, což by klidně mohl, protože je také nervózní a má pocit viny. Je to opravdu spousta různých přízvuků (předpokládám, že nejsem dost dobrý na to, abych se držel jednoho!) směs kanadského, skandinávského a tak dále – trochu se to mění!”
Hattie Hayridgeová se poprvé objevila v Červeném trpaslíkovi na konci druhé série, kde hrála ženu v počítači vedle ženy Listerové a ženy Rimmerové a Psa v Paralelním vesmíru. “Když jsem hrála Hilly, nevěděla jsem, že Norman odchází. Myslím, že to nevěděl nikdo – prostě řekl, že se asi nevrátí, to opravdu nevím. Vím, že dělali konkurz na náhradu za něj a já si myslela, že nemám moc šancí, protože už jsem jednu epizodu natočila. Být jinou postavou, myslela jsem si, že to půjde proti mně. Nakonec si ale vybrali mě.”
Chris Barrie spolupracoval s autory pořadu Robem Grantem a Dougem Naylorem již dříve v BBC na televizních pořadech Jaspera Carrotta a rozhlasových komediích jako Son Of Cliche. “Když přemýšleli o obsazení Červeného trpaslíka, myslím, že se prostě zeptali několika nás, které znali, na nápady. Přečetl jsem si scénář a navrhl několik vlastních nápadů, které se jim podle mě líbily, ale pak už jen zaznělo: ‘Ano, dobře, díky, ale ne, Chrisi.’ A tím to pro mě skončilo. Pak si to o pár měsíců později rozmysleli a požádali mě, abych si to přečetl znovu!”
Chris Barrie také říká, že Červeného trpaslíka vnímá především jako komediální pořad a až v druhé řadě jako science fiction, a tak jsme se ho zeptali, jak a zda vůbec se pořad změnil oproti prvním dílům a v čem. “No, úplně první série se málem neuskutečnila. První díl jsme zkoušeli na začátku února 1987 a každý týden jsme odjížděli a zkoušeli další. A další. Nakonec jsme nacvičili všech šest dílů bez nahrávání, odjeli jsme a vrátili se v září, abychom je rychle natočili. Byly chvíle, kdy jsme si mysleli, že na Červeného trpaslíka budeme vzpomínat jako na seriál, který málem nevznikl!“
“Jakmile jsme začali, první, co mě napadlo, bylo, že to buď poběží a uteče, nebo okamžitě umře. Kdyby to vysílala ITV, tak by to umřelo. Na ITV nedávají pořadu druhou šanci, když není dobrá sledovanost, zbaví se ho. Ale BBC nám umožnila poučit se z první série a na konci natáčení druhé jsem věděl, že to bude fungovat. Po odvysílání první série jsem si stejně jako my všichni říkal: ‘Co z toho někdo udělá?’ Ale jak to pokračovalo, zjistili jsme, co funguje. Je to jediný pořad, na kterém jsem pracoval a u kterého se opravdu nemůžete dočkat, až bude pokračovat, protože příběhy jsou tak dobré a vy chcete vědět, co se stane!”
“Obvykle trvá jednu nebo dvě série, než se člověk naučí, jak má seriál fungovat, a tak tomu bylo i v případě Spitting Image. Jediné výjimky, které mě napadají, jsou Fawlty Towers a The Young Ones, které byly docela dobré hned od začátku. Ale ne The Nine O’Clock News, Monty Python a tyhle seriály, ty potřebovaly čas. Stačí se podívat na Only Fools and Horses. Srovnejte ty rané s tou uhlazenou show, kterou mají teď. Trvá to, než se postavy vyvinou. Vezměte si Kocoura v Červeném trpaslíkovi, ten ze začátku jen piruetoval po lodi a tvářil se marně, ale teď je z něj cool americký frajer, který se vyvinul za čtyři série.”
“Craig Charles a já jsme si v jednu chvíli mysleli, že Holly bude pouze počítačový hlas. Norman Lovett navrhl něco jiného, což se ukázalo jako dobrý nápad, obraz na obrazovce nám dal postavu navíc.”
“Zpočátku jsme se snažili vypadat záměrně šedivě, jako ponorka z druhé světové války, ale lidé z oddělení světelné zábavy chtěli více světla a připomínali nám, že se jedná o komediální představení, takže jsme se přesunuli do osvětlených důstojnických kajut. Ale občas se najde někdo, kdo řekne: ‘Už to není tak dobré, jak tomu už bylo’, ale já s tím nesouhlasím, myslím, že se to výrazně zlepšilo.”
Vstup obsazení
V dlouhotrvajícím pořadu, jako je Červený trpaslík, se herci musí s postavami a situacemi seznámit lépe než kdokoli jiný. Jak moc se tedy herci na svých postavách podíleli? Chris Barrie opět začal. “Myslím, že do většiny dnešních televizních pořadů můžete vložit určitý podíl. Loni v létě jsem dělal na zcela standardním sitcomu BBC a také jsem do něj měl dost velký vklad.”
“Všichni autoři dnes nechávají hercům určitou volnost – někteří ze staré školy, autoři 60. a 70. let, by mohli namítat, že v dramatu nemůžete věci měnit, ale v komedii musíte. Komedii musíte cítit sami v sobě a zařídit, aby pro vás fungovala, jinak pokud si nemyslíte, že to, co říkáte, je vtipné, nikdo jiný to za vás neudělá. Jedním ze způsobů, jak se to vyvíjí, bylo zavedení nových postav, jako je Kryton. Chci říct, že jedny z nejoblíbenějších scén z prvních dílů byly scény na kavalci, kde Lister a Rimmer jen tak leželi a házeli po sobě urážky. Skvělá zábava a sledování, ale po chvíli se to začne opakovat, takže než abychom to nechali být, raději jsme představili další postavy, takže máte pestřejší interakci. A Robíci tomu pomohli! Letos jsou zpátky, spolu s mluvícím toustovačem.”
Robert Llewellyn přikývl a dodal: “Také jsme sami dělali Červeného trpaslíka dost dlouho na to, abychom to věděli. Jakmile si přečteme scénáře, víme, z čeho Rob a Doug vycházejí, v tom smyslu, že tam jen tak z ničeho nic nehodíme nějakou starou hlášku, na to je to příliš pečlivě strukturované. Ale je také dobré pracovat s lidmi, kteří respektují vaše podněty a návrhy.” Hattie Hayridgeová dodává: “Můžete se do toho vštípit, aniž byste si s tím dělali příliš velké starosti. Když něco navrhnete, není tu hrobové ticho. Rob a Doug si velmi dobře všímají našich vlastností a používají v postavách kousky nás samých. I když jsem tak trochu navázala na Normanovu postavu, která je stonavá, přidali k tomu můj vlastní neurčitý, roztržitý postoj.“
“Během čtyř sérií jsem se do Rimmera poněkud více vžil,” pokračoval Chris Barrie, “tak trochu jsem ho založil na tom, jak se ke mně choval můj bratr ve škole – tedy naprosto nemožně! Tato série byla zábavná, protože v jedné epizodě (Jiná dimenze) jsme mohli vidět pozitivního Rimmera, něco jako co by mohlo být Rimmerem, kdyby… a to svým způsobem pomohlo rozvinout normální verzi.”
Čtyři roky jsou na jednu sérii dlouhá doba, tak proč u ní Chris vydržel tak dlouho? “Dělal jsem Spitting Image sedm let a nikdy jsem nebyl v záběru! Nakonec mě baví vystupovat a jsem rád v záběru! Mé hlavní talenty (pokud nějaké mám) se ve Spitting Image nikdy neprojevily, ale v tomto seriálu ano, a samozřejmě v Červeném trpaslíkovi je tak skvělé obsazení, jako je Robert Llewellyn a Hattie Hayridgeová…” Hattie na znamení pokračuje: “Docela ráda tam jen tak sedím, i když v Jiné dimenzi se můžu hýbat – mám přece nohy! – protože hraju trochu jinou postavu. Ale celkově ráda používám jen svůj obličej, ve své stand-up komedii se nehýbu, používám jen mimiku, takže je skvělé dělat totéž i v tomhle.”
Zdá se, že Robert Llewellyn měl v seriálu také svůj podíl na jiných než krytonošských rolích. “V poslední sérii jsem dostal příležitost zahrát si jinou postavu, a to v epizodě s názvem Poslední den, kde jsem hrál muže, který postavil Krytona. Takže si myslím, že vytvořil Krytona tak, aby vypadal trochu jako on sám. A letos si zahraji ještě dvě další věci. V Jiné dimenzi hraji admirála flotily, muže s trochu pokřiveným pohledem na vlastní sexualitu, a v D.N.A. dostane Kryton možnost být na krátkou dobu člověkem, zatímco Lister se promění v kuře. Myslím, že já mám lepší nabídku…”
Reakce
Zdá se, že BBC vždy považuje Červeného trpaslíka za jakýsi překvapivý hit, a tak nás zajímalo, jakou reakci herci dostanou.
“Obecně řečeno, lidé nevědí, že v něm hraji,” říká Robert Llewellyn “Předpokládám, že přátelé vědí, že jsem to já, ale na ulici mě nikdy nepoznávají.”
“Moje rodina je ale nadšená, zejména moje neteře a synovci. Jsem pro ně hrdina, protože jsem konečně udělal něco, co se jim líbí. Hodně dělám rutinu Krytonova Otce Vánoc. Můj devítiletý synovec je Krytonem posedlý, zná všechny hlášky a umí chodit. Když ho někam vezu, musím to udělat jako Kryton a udělat to všechno špatně!”
Chris Barrie pokračoval: “Dostávám spoustu dopisů od fanoušků, protože lidé se nad Rimmerem slitují, píší, jak smutné bylo, když se ho Lister snažil vypnout nebo cokoli jiného. Hodně vás sledují – když jsem loni hrál divadelní hru, všude za mnou chodila skupinka holek, šílených lidí, ale po nějaké době jsem si na to zvykl. Tuhle jsem jel metrem, a když jsem vystoupil, musel jsem zaplatit víc peněz. Ale když jsem je nabídl hlídači, jen se na mě podíval a kývl hlavou: ‚To je v pohodě, smegheade!‘”Série 5 nebo…
Pokud by se naskytla příležitost, měli by zájem o návrat v páté sérii. Herci se k této myšlence stavěli poměrně zdrženlivě, ale Robert Llewellyn řekl: “Mluví se o tom, ale my jsme většinou ti poslední, kdo o tom ví. V podstatě jsme si jistí, že bychom rádi, ale nikdy to nemůžete říct jistě.” Chris Barrie k tomu dodal: “A samozřejmě, že kdokoli z nás může příští rok dostat nabídku hrát v nějakém velkém americkém seriálu za miliony dolarů, a kdyby to náhodou kolidovalo, no, bylo by to těžké, ale myslím, že by to bylo ‘Sbohem, Červený trpaslíku‘!”
“A Rob a Doug by pravděpodobně natočili další sérii,” řekla Hattie, “jen kdyby si mysleli, že materiál je dost dobrý. Nedělali by to jen tak pro nic za nic – na to do toho dávají příliš mnoho.”
Robert Llewellyn se zasmál a navrhl, že by všichni mohli natočit velkorozpočtový americký film, a dodal: “Nevadí mi, když požádají Roberta DeNira, aby hrál Krytona, budu jeho náhradník.” Hattie nadšeně přikývla: “Mohla bych dělat Meryl Streepové náhradnici, když bude Holly…” a Chris se přidal: “S Eddiem Murphym a Danem Ackroydem jako Listerem a Rimmerem…”, ale poslední slovo měl Robert: “Skvělý nápad, Stallone jako Kocour…”
Článek vyšel pro TV Zone v únoru v roce 1991