![](http://reddwarfunique.4fan.cz/wp-content/uploads/2022/03/RED-DWARF-ROUGE-ONE.png)
PO triumfálním návratu do formy Červeného trpaslíka X se tento sci-fi sitcom vrací nejen v jedné, ale hned ve dvou nových sériích. Richard Edwards se vydal na natáčení, aby zjistil více…
Kdyby tu teď mohlo být SFXovo třináctileté já, bylo by tak nadšené, že by mu explodovala hlava hnisem naplněnou silou vesmírných příušnic Davea Listera. Sedíme na pilotním sedadle Kosmiku a nestydíme se přiznat, že v našich představách tu loď vlastně řídíme. Přestáváme však vytvářet zvukové efekty – prokažme trochu profesionality…
Kousek za rohem jsme v kajutě Listera a Rimmera v seriálu Červený trpaslík. Vedle všudypřítomné kytary odhalíme při bližším zkoumání Listerova lůžka obrázek Kochanské (Chloë Annett) a plakát jeho oblíbeného fotbalového týmu z nulové gravitace, London Jets. Rimmerova postel pod ním se mezitím pyšní zarámovanými bronzovými a stříbrnými plaveckými cenami.
Vcházíme do další místnosti a musíme si přiznat, že nám začíná připadat zvláštní, že tolik klíčových částí lodi dlouhé téměř 10 kilometrů je tak blízko u sebe. Tohle je vědecké a lékařské centrum Trpaslíka, kde vedle sebe stojí bludný Robík – jeden z lodních droidů s psími těly – medpod, který byl převzat z filmu Prometheus Ridleyho Scotta (ano, opravdu), a nádherně analogové ovládací panely plné knoflíků, ciferníků a přepínačů. Jsou tak skutečné a hmatatelné, že je úkol odolat nutkání si s nimi pohrát.
Hned za ním se nachází stinná chodba vesmírné lodi, kterou obvykle navštěvují Xenomorfové a kterou – jak nám řekl producent Kerry Wadell – zdobí náhradní díly ze Strážců Galaxie. O estetice “použitého vesmíru”, kterou si oblíbily Hvězdné války, Vetřelec a Blade Runner, jsme věděli vše, ale tento přístup k recyklaci posouvá tuto myšlenku na zcela novou úroveň.
“Jo, je to takový ten retro pocit – a naše logo je taky retro a analogové!” říká mnohonásobně oceněný scénárista, režisér, producent a spolutvůrce Červeného trpaslíka Doug Naylor, když ho o několik měsíců později zastihneme ve střižně. “Je to vlastně gag ‘vyměň žárovku’. To se mi líbí. Vypovídá o tom, co je Červený trpaslík zač a kde se nachází.”
ŽIJÍCÍ LEGENDA
Nenechte se mýlit, ve svých 28 letech se Červený trpaslík hlásí ke své historii. Série X, vysílaná v roce 2012, se vrátila k základům – jen obyčejný chlapík, hologram, mechanoid a vzdálený potomek domácí kočky žijící na vesmírné lodi tři miliony let od domova. A – což je zásadní – návrat živého publika ve studiu, které bylo klíčovou součástí prvních šesti (a osmé) řad seriálu.
Navzdory složité cestě na plátno, která zahrnovala zásadní přepisování scénářů, posuny ve výrobním plánu a vyřazování celých epizod – “Každý, kdo viděl ‘We’re Smegghead’ na DVD s X. sérií, ví, jaké jsme měli potíže,” přiznává Naylor – byl tento seriál všeobecně považován za nejlepší počin Červeného trpaslíka za poslední roky, pravděpodobně nejlepší od počátku 90. let, kdy byl seriál na vrcholu slávy.
Stejně jako samotný Červený trpaslík, Kosmik, Naylor a hvězdy Chris Barrie, Craig Charles, Danny John-Jules a Robert Llewellyn se tedy diváci nepřekvapivě vracejí k novým pořadům.
Největší letošní změnou je však pravděpodobně rozhodnutí natočit dvě série po sobě – šest epizod se natočí před Vánoci, půl tuctu po nich – Červený trpaslík XI odstartuje tento měsíc a série XII se bude vysílat v roce 2017.
“Jen co se týče pracovní zátěže, je to samozřejmě dvakrát tolik a my jsme se opravdu snažili udržet standard,” vysvětluje Naylor. “Byla to skvělá zábava. Je to jako za starých časů. Všichni herci říkali, jak se skvěle bavili, což je opravdu zajímavé, protože jsme dvanáct představení natočili pěkně za pochodu. Kromě Vánoc nebyla žádná skutečná přestávka.”
Ačkoli se další Červený trpaslík vždy zdál být pro současný domov pořadu na britské televizi Dave bezvýznamný, dvanáctka nebyla vždy magickým číslem – už jen proto, že v době zahájení diskusí byl Charles stále součástí obsazení Coronation Street.
“Trvalo nějakou dobu, než se seriál vyvinul, protože jsme měli několik falešných startů, kdy jsme si mysleli, že Craiga z Corrie dostaneme,” vzpomíná Naylor. “Začal jsem psát ještě předtím, než byl seriál plně objednán. A pak už to vypadalo, že se nám to podaří. Pak přišel seriál I’m A Celebrity…, takže nám to zase zhatili – a pak ho Corrie nechtěla pustit vůbec.
“Po celou dobu jsem očekával, že jich napíšu šest. Pak se ukázalo, že Craig se bude muset rozhodnout, jestli odejde, nebo neodejde – a já jsem si byl vždycky velmi jistý, že odejde, pokud k tomu rozhodnutí v té době dojde. Myslím, že by si rád vzal další volno od Corrie, přišel, udělal tohle a pak se vrátil. Ale to se nestalo. A tak Craig řekl: ‚Podívej, když už mám odejít, nemyslím si, že bychom měli udělat šest dílů. Myslím, že bychom jich měli udělat dvanáct.‘
“Je snadné říct do telefonu: ‘Jo, to dává smysl!'”, směje se Naylor.
“Craig si říkal: ‘Určitě to bude levnější? Ty máš sestavu a my prostě uděláme celých 12.’
“Říkal jsem: ‘Jo, máš pravdu! Určitě to musí být levnější. A UKTV to nejspíš koupí, protože to znamená, že budou mít dvě série…‘
“Pak jsem si řekl: ‘Počkejte chvíli – teď jich musím napsat 12!'”
STARÉ, ALE NOVÉ
Naylor sice zatím mlčí o podrobnostech zápletky a hostujících hvězdách v XI. sérii, ale víme, že v šesti epizodách se objeví alternativní Amerika, kde je technologie zakázaná, Listerovi ukradnou ledviny, Rimmer se konečně stane důstojníkem, Kryton prožije krizi středního věku a Kocour se setká s příslušnicí svého druhu. V klasické tradici Červeného trpaslíka jde spíše o samostatné epizody než o seriálové vyprávění – i když Naylor naznačuje, že se pravděpodobně dočkáme nových tváří hlavní čtveřice seriálu.
“Vždy je velkou výhodou, když můžete epizody vydávat v libovolném pořadí,” říká. “Vždycky jsme se tak trochu vyhýbali obloukům seriálů – i když to neznamená, že nejsou věci, které jsou trochu obloukové. Jsou to spíše věci interní – zdánlivě to, že postavám na začátku epizody sdělíme něco, co se zdá být dobrou zprávou, a splníme jim jejich sny, a pak to zmaříme. Takže si například říkáte: “Bože, nemůžu uvěřit, že jsme to s Kocourem ještě neudělali.” Tohle je pro mě jako z pohádky. A když se podíváte zpátky, odkud Kocour přišel, tak v jeho oblouku dojde k vývoji. Ale není to v rámci této série. Je to v rámci celé tvorby [Červeného trpaslíka].
“Ve skutečnosti hledáme dvě věci,” pokračuje. “Samozřejmě vtipné nápady, skvělé sci-fi nápady, a pak se snažíme dostat kluky do situací, kdy se odhalí jejich charakter.”
Málokterý sitcom (nebo dokonce sci-fi seriál) je tak hladový po špičkových nápadech jako Červený trpaslík a Naylor, který je po XI. a XII. sérii autorem nebo spoluautorem všech 73 epizod seriálu, přiznává, že je sbírá za pochodu.
“Zapíšu si to do zápisníku a nechám si to tam,” vysvětluje. “Vlastně jsem minulý týden dostal nápad na třináctou sérii! Sbíráte je neustále, protože se vždycky chcete vyhnout té situaci, kdy nemáte žádné nápady a jen tak sedíte [při psaní].”
Možná překvapivě však říká, že se při hledání nápadů neustále nepropracovává dalšími sci-fi.
“Myslím, že Terry Pratchett říkal, že ve svém žánru nečetl tolik románů – tak nějak je ignoroval a psal jen to, co chtěl napsat. Tak nějak to dělám i já – když se nasytíte vším, co je sci-fi, a jste příliš znalí, nenapíšete nic. Musíte se do toho prostě pustit.”
A… AKCE!
Uplynuly tři dny a my jsme opět ve stejné zvukové kulise v Pinewoodu – i když teď se tam hemží více než 200 fanoušků, kteří se těší na prvního nového Trpaslíka po třech a něco letech. Je to druhé natáčení v řadě a je to výjimečná událost, které se můžeme zúčastnit. Ano, je tu spousta smíchu – jak během scének, tak i mezi nimi, kdy zahřívací komik Ray Peacock udržuje všechny veselé – ale také pocit, že jste součástí privilegovaného klubu, který vidí nového Trpaslíka jako první. Možná právě proto se každému studiu v době sociálních médií daří tak skvěle držet detaily zápletky pod pokličkou. Jeden šťastný fanoušek/odborník na Červeného trpaslíka má také šanci dostatečně dobře vysvětlit pojem “tvrdé světlo” a vyhrát exkluzivní tričko posádky (ne na eBay!) – a dokonalou imitaci Kennetha Williamse od Chrise Barrieho.
Když máte fanouškovskou základnu, která se v seriálu tak dobře vyzná, jak si udržet přehled o téměř třicetileté historii seriálu?
“Mám kolem sebe velmi dobré lidi, kteří říkají: ‘To už jsi říkal,'” přiznává Naylor.
“Opravdu? Kdy?’
“V epizodě…’
“Vážně? Na to si vůbec nevzpomínám.’
“Ne, přesně tenhle vtip jsi udělal.’
“Bože, to je hrozné. A co se týče ‘to si protiřečí’, tak možná proto mi to zůstává čerstvé, protože mám tak mizernou paměť!”
Článek pro SFX Magazín v listopadu v roce 2016