
Červený trpaslík je zpět. Ale už to není to, co to bývalo. Jim Swallow hovoří se stálým obsazením – a s nováčkem Chloë Annettovou – a ptá se, zda se právě to nejlepší stalo ještě lepším…
Pro Červeného trpaslíka nastaly bouřlivé časy. Na konci šesté sezóny kritici i fanoušci naříkali, že vylepšené vizuální efekty a více SF zápletek nedokázaly zakrýt dějové linie, které bezostyšně recyklovaly staré gagy. Úspěch Chrise Barrieho s jeho vlastním seriálem The Brittas Empire vedl některé k úvahám, zda jeho postavy (Arnold Rimmer) nebudou odepsány úplně, a narychlo změněný závěr závěrečné epizody šesté série “Out Of Time” z komediální značky na “To be continued” ve stylu Star Treku mnohé naplnil hrůzou. Čas však ukázal a do sedmé série přišla nová krev, a to jak před, tak za kamerou, která nepochybně uklidní obavy, že půjde o další pokračování toho samého. Byly však tyto změny k lepšímu?
Zatímco koproducent Rob Grant odešel za novými aktivitami, jeho někdejší partner Doug Naylor přivedl čtyři nové scenáristy, aby vytvořili prodlouženou osmidílnou sezónu. Vedle příběhu od Roberta Llewellyna [Kryton] zajistil Naylor komediální talenty z pera zkušených Kim [Lenny Henry], Fullera, Jamese (Spitting Image) Hendrieho a Paula Alexandera. A nyní, po dočasném odchodu Chrise Barrieho ze seriálu (vrátí se v příští sezóně), vstupuje do hry herečka Chloë Annett (Cadfael, Cestovatel zločinem) jako alternativní verze Kristíny Kochanské, životní lásky Davea Listera.
Takže se touto sérií splnila všechna Listerova narozeninová přání najednou? “Je to zvláštní, že?” usmívá se Listrovo alter ego Craig Charles. “Vztah Rimmera a Listera je velmi vzájemně antagonistický, zatímco ze vstupu Kochanské se dá vytěžit mnohem víc, protože zášť a žárlivost Krytona – jeho strach ze ztráty osoby, kterou zbožňuje. Je to jako když si svobodná matka vezme svého jediného syna. Máme tu celou tu doutnající Listerovu zášť z odmítnutí, s nímž se musí vyrovnat. Snaží se dostat ke Kochanské, ale ta o tom nechce vědět. Navíc s ní na palubě se Lister snaží vychytračit, aby pro ni byl o něco přitažlivější. Otevírá se nám tak celá oblast, kterou jsme se v Červeném trpaslíkovi ještě nikdy nezabývali.”
Tento názor sdílí i žena, která tak úspěšně nastoupila na místo Clare Groganové. Chloë Annetová, která se nezalekla vstupu do oblasti, která byla po šest sérií doménou mužů (pomineme-li podivné Gelfy nebo závislé počítače), je novou dívkou s “úsměvem jako z pinballového automatu”, navigátorka Kristína Kochanská. “Všechno jsem obrátila vzhůru nohama,” směje se. “Bylo to skvělé! Když jsem tu práci dostala poprvé, byla jsem trochu nervózní, protože tihle kluci jsou všichni velmi dobře zavedení a velmi zábavní. Ale po čtené zkoušce první den jsme prostě začali vtipkovat a už jsme nepřestali.”
Hrát to, co lze označit za Listerův hlavní životní cíl, však musel být nelehký úkol. “Nikdy jsem o tom nepřemýšlela. Ale myslím, že Lister má někoho, kdo je docela pohromadě, kdo je zatraceně nudný a nechce se dostat do vztahu, ale pořád tam má tu přitažlivost. Ale na konci série mají dobrý vztah, který začal kvést. Původní Kochanskou jsem nikdy neviděla, takže si myslím, že Kochanská, kterou jsme s Dougem Naylorem vytvořili, je velmi silná a drží si svou pozici s ostatními postavami, takže Lister si říká: ‚Panebože, co to tady mám?‘”
Annettová má také pocit, že posádku ovlivnila i jinak. “Nikdy předtím neměli na lodi ženu – s tělem. A ona má úplně jinou osobnost. Vůbec se nikomu z nich nepodobá. Jsou tak neschopní, zatímco v mé dimenzi jsme všichni velmi ‘pohromadě’ a nikdy to nepokazí. V jedné epizodě [“Ouroboros”] vidíte alternativu Listera, Kocoura a Krytona, kde jsou všichni kultivovaní, ale na téhle lodi jsou na nic. Ale jak se Kochanská vyvíjí, působí silně, dokud nevidíte, že má opravdu velké neurózy.”
Je tato nová Kochanská z formy Ripleyové? “Mám na sobě bojovou výstroj. Myslím, že si chce myslet, že je. Je to drsná holka, v žádném případě ne slabá nebo citlivá květinka, ale má tyhle zábrany. V jedné epizodě jí to hodně ujede, dostane hysterický záchvat a řekne: ‘Takhle už nemůžu dál’. Ale ona to dělá. A má dobrý vztah s Listerem, který má napětí typu ‘Dají se dohromady, nebo nedají?”.
To musí být pro Listera rána. Poté, co Lister pronásledoval Kochanskou po celém vesmíru šest sérií a miliony let, ji konečně najde, aby zjistil, že se jí nelíbí. Přesto má pocit, že přidání Annettové do obsazení a představení Kochanské jako postavy namísto Listerova nedosažitelného milostného zájmu dalo seriálu “nové nohy… Až se Chris příští rok vrátí, budeme mít jednu úplně novou postavu se stejným týmem a ona bude zavedená”.
ALE BEZPROSTŘEDNĚJI zasaženou postavou je Kryton, který v této sezóně prochází malou změnou osobnosti. Namísto čistotného šaška s hlavou ve tvaru “kostky ledu” je tento novější Kryton zatrpklý, a když už, tak o něco posedlejší. “Vůbec ji nemá rád. Je šíleně žárlivý,” shoduje se Annett. “Což je skvělé, protože to v něm vyvolalo všechny ty emoce, které Kryton jako mechanoid nikdy neměl mít: vztek na Kochanskou, rozčilení… Mezitím se na ni Lister zoufale snaží udělat dojem, ale ona je jím naprosto neohromená.”
„Víš, jak to je,” směje se Charles. “Když máš ženu, první, co uděláš, je, že se začneš systematicky zbavovat všech svých kamarádů. Kocour bude další na řadě! Ale představa, jak se Kryton a Kochanská dohadují o tom, jak mám rád ustlanou postel – jsou tam skvělé scény a scény mého odmítání jsou k popukání.”
Přestože se podílela na filmu společnosti Carnival Films “Víme, že je to cestování časem, ale není to skutečné SF”, byl Červený trpaslík Annettiným prvním setkáním s podstatou SF příběhu, včetně všudypřítomné technobláboly. “Je tam spousta odborných slov, a protože jsem navigační důstojník, musím je přednášet. Ale ironií je, že nemám vůbec žádný orientační smysl. Když jsem poprvé jela do studia v Sheppertonu, skončila jsem v Otley… Jsem beznadějná! Ale to se nedá vymyslet. Musíš se to naučit. Nejen to, ale musíte to taky říkat, jako byste věděli, o čem mluvíte – ‘Quadrant čtyři devět dva tahy oh…’ Musíte vypadat, že víte, co děláte.”
Lister samozřejmě není jediný, kdo zjistí, že tato Kochanská je na hony vzdálená jeho idealizované představě. Její výkon budou bedlivě sledovat i početné zástupy fanoušků Červeného trpaslíka, aby zjistili, zda se jí vyrovná. Podaří se Červenému trpaslíkovi to, co Lois a Clarkovi s Jimmym Olsenem? “Nemám tušení, co si fanoušci pomyslí,” přiznává Annett. “Práce s touto skupinou herců je jako práce s rodinou, a já jsem její součástí. Ale ona to není jen taková ledová panna. Má taková zranitelná místa, takže se do ní dokážete vžít. Doufám, že se jim bude líbit.”
Vzhledem k plánům na pokračování Červeného trpaslíka v osmé sezóně a možná i v celovečerním filmu přišla Annettová na palubu v pravou chvíli. “Jsem velmi nadšená,” tvrdí. “Myslím, že by bylo skvělé natočit film, protože mít půlhodinu je skvělé, ale člověk by prostě chtěl mít hodinu a půl a opravdu velký příběh. Když se příští rok vrátí Chris Barrie, bude to také skvělé, protože budeme mít nový vztah mezi Rimmerem a Kochanskou. Nebude se mu líbit, že má na palubě ženu, která přebírá velení – půjdeme si po krku.”
Sám Charles má z Barrieho odchodu v polovině sezóny smíšené pocity. “Nechtěl jsem odejít, ale bez urážky ke Chrisovi si nemyslím, že by seriál byl méně vtipný. Bylo dobré udělat pár dílů bez něj, opravdu, jen vědět, že fungují a že to dělá seriál jiným. Čtyři díly, ve kterých nehraje, jsou velmi zvláštní – mohly by se stát docela kultovními.”
Ne že by ho všechny změny, které se kolem něj dějí, příliš trápily: “Jsem spokojený se směrem, kterým se seriál ubírá – v podstatě se bude vyvíjet, nebo zanikne, a seriál se neustále mění. Pokud začne stagnovat a váznout, je čas jít dál.”
Tento vývoj však zpočátku znepokojoval herce a scenáristu Roberta Llewellyna, který hraje Krytona. “Došlo k velké personální změně v pozadí seriálu. Nikdo z nás netušil, jak bude cokoli z toho vypadat, s novými scenáristy, ale nakonec jsem si stoprocentně jistý, že je to to nejlepší, co jsme kdy udělali. Jsem z toho nadšený.”
Kromě toho dal Llewellynovi příležitost otevřít jednu z epizod. Jeho práce na dalších pořadech jako Já, kameraman a knihy Muž v gumové masce, Hubený byl se špinavými vlasy a Terapie a jak se jí vyhnout (napsal ji společně s Nigelem Planerem) mu jistě stály za to.
S radostí vypráví, jak využil příležitosti k tomu, aby uplatnil svůj odpor k “anglickým dlouhometrážním dramatům” tím, že nechal Krytona vstoupit do hry na virtuální realitu a systematicky vyřadit každou ze sester Bennettových z filmu Sense And Sensibility, přičemž na konci vyhodil do povětří altánek s ruským tankem T-72! “Je to ten samý, který použili ve filmu Zlaté oko,” prozradí se zjevnou pýchou.
DOKONCE TO CHARLESE INSPIROVALO K TOMU, ABY SE POKUSIL NAPSAT EPIZODU. “Mám jeden skvělý nápad, na kterém pracuji a který se týká vysvětlení všech těch pozorování UFO. Dostaneme se zpátky na Zemi do paralelní dimenze a budeme ji procházet vždy jen několik vteřin…”
Herec má ale momentálně málo času, a tak se scénář dostává na druhou kolej. “Guvernér se natáčel čtyři měsíce, pak jsem musel rovnou nastoupit na 14 týdnů natáčení Červeného trpaslíka… Dalších osm týdnů mám na Kapitánu Butlerovi… Čtyři večery jsem strávil na festivalu v Edinburghu…” Těžce si povzdechne a zasměje se. “Jsem úplně vyřízený.”
Ne že by si stěžoval. “Většina herců by dala pravou ruku za to, aby si mohla stěžovat, což dělám v epizodě ‘Epideme’. Později se mi to ale vrátí.”
Pro Dannyho Johna-Julese znamená návrat k Červenému trpaslíkovi jen mírnou změnu oproti seriálům jako Lidé zítřka nebo Ředitel démonů, ačkoli byl docela naštvaný, když z důvodu časových a rozpočtových omezení vypadla ze seriálu epizoda, která byla v této sezóně v centru pozornosti. Její zápletka byla jednoduše řečeno o tom, že Kocour musí mít sex, nebo zemřít. “Byla napsaná, ale nemohli jsme si dovolit ji natočit,” říká pragmaticky. “Ale vím, jak se Kocour cítí potom – četl jsem scénář.”
Přesto existuje možnost, že nenatočený příběh spatří světlo světa v osmé sérii, a herec doufá, že se jeho “obrovská role” ještě objeví. Dodává, že několik dalších nápadů na příběh se v průběhu natáčení rozpadlo. “Bylo jich několik, kdy jsme si říkali: ‘Kdybychom tak místo osmi dílů točili patnáct…'”. Několik velmi vtipných nápadů na seriály. “Kde začít?” směje se.
Takže vzhledem k tomu, že je v seriálu málo sexuálně aktivní, existovala nějaká otázka, jestli se Kocour bude snažit o Kochanskou? “Myslím, že Kocour se smířil s tím, že je to Listerova holka… Ale kupodivu to není Listerova holka, ale holka toho druhého Listera, takže Dave na ni má asi tak stejné právo jako Kocour.”
Co se týče produkce, skutečnost, že se Červený trpaslík již nenatáčí živě před diváky, určitě pomohla vzhledu seriálu. Přidání čtvrtých stěn do kulis umožňuje “filmovější” práci s kamerou, jak vysvětluje Llewellyn: “V jedné scéně, kde se hádáme s Craigem, chodíme po místnosti dokola – konečně jste ve vesmírné lodi!”. Chválí také tým vizuálních efektů za vytvoření několika žhavých vesmírných sekvencí. “Nyní, s vylepšenou technologií, můžete dělat věci jako v B5, aniž byste utratili 11 milionů liber.”
Podle Charlese je však věčný problém natáčení záběrů plných efektů stejně obtížný jako kdykoli předtím. “Je to noční můra – hrát a reagovat na věci, které se budou dělat později. Je mi líto Boba Hoskinse, když dělal ve filmu Who Framed Roger Rabbit. Není snadné udržet vážnou tvář, když se lidé objeví v kostýmech Gelfů.”
Když se letos klade větší důraz na postavy, považuje Charles tento seriál za SF, nebo za komedii? “Na parodie si nehrajeme. Když tomu lidé říkají sci-fi parodie, tak mě to štve. Smích je v tom, co říkáme, a ve způsobu, jakým to říkáme, nehrajeme si na komedii.”
DOUG NAYLOR · ZPĚT DO NEREALITY
Producent Doug Naylor hovoří s Jimem Swallowem o převzetí tvůrčí kontroly nad kultovní komedií televize Beeb.
Po odchodu Rimmera na dovolenou a nástupu Kochanské by se dalo odpustit, že změny v Červeném trpaslíkovi VII byly pouze kosmetické. Není tomu tak. Odchod poloviny autorského týmu Grant Naylor Productions, Roba Granta, si vyžádal i změny v zákulisí. Ale pro Douga Naylora, který je nyní hlavním producentem seriálu, je takový vývoj prostě běžnou záležitostí. “Ke každé sérii jsme přistupovali jinak – a v této se to neliší,” tvrdí.
Jaký byl důvod vyhození Rimmera? “V šesté sérii jsme se dostali na konec cesty,” vysvětluje, “kdy byl Rimmer jen terčem vtipů a nic víc. Ale Kochanská není jeho náhradou. Je to samostatná postava.”
A proč se tam nedostala ta nechvalně proslulá epizoda s vykastrovaným Kocourem? “Došly nám peníze,” říká Naylor věcně. “Pořád jsme měli jeden příběh, ale neměli jsme osmý díl, tak jsme si řekli: ‘Co můžeme udělat levného?’. Tak jsme je strčili do těch potrubních kanálů [“Duct Soup”] a asi trochu je postříkali vodou. Napsal jsem to za pět dní a bylo to poslední představení, které jsme natočili – paradoxně bylo asi lepší než představení, na kterém jsem strávil sedm týdnů.”
Naylor si alespoň myslí, že se mu podařilo správně vyvážit komedii a SF. “V této sérii je více dialogové komedie, zejména s Kochanskou. Ve dvou dílech není SF vůbec žádná – jen čistě charakterní komedie. Ale jiné seriály jsou na SF založené… Je tu prostor pro obojí. Ale od SF ustupujeme o krok zpět. Je tu spousta scén, kdy Lister a Kryton jen tak sedí ve své kajutě a povídají si o svých problémech. Tentokrát jsem více uvažoval o postavách. SF ve třetím díle [“Ouroboros”] nám řekne něco zásadního o Listerových rodičích a díky důsledkům toho je příběh opět více založen na postavách než na: ‘Zabije nás tenhle genetický mutant nebo kari monstrum?’”
Článek pro SFX Magazine vyšel v březnu v roce 1997